PYTANIE CZYTELNIKA: Czy osoba będąca rolnikiem może nadal być na KRUS-ie, mając jedynie dochody z wynajmu domu, który został jej podarowany? Dom jest wynajmowany firmie, która prowadzi tam działalność.
To czy rolnik, uzyskujący jedynie dochody z najmu, może być na KRUS-ie zależy od charakteru najmu, tj. czy najem stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, czy nie. Najem, który nie stanowi działalności gospodarczej pozostaje bez wpływu na ubezpieczenie w KRUS. Natomiast jeśli najem stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, to aby pozostać ubezpieczonym w KRUS rolnik musi spełnić łącznie warunki przewidziane ustawą o KRUS.
Budowa domu to nie tylko wylanie fundamentów i postawienie murów. Duże znaczenie ma przede wszystkim znajomość podstawowych przepisów prawnych, które określają zasady stawiania konkretnych budynków. Jednym z wymogów jest zachowanie odpowiedniej odległości budynku budowlanego od granicy działki. Gdzie zatem można zlokalizować budynek mieszkalny na działce?
Prawo budowlane określa, w jakiej odległości od granicy działki może zostać usytuowany budynek. Zgodnie z aktualnymi przepisami nie ma znaczenia czy działka sąsiadująca jest rolna, budowlana czy obowiązuje na niej zakaz budowy – punktem pomiaru odległości jest granica parceli, na której ma powstać planowany budynek.
Jaka jest odległość budynku od granicy działki
Minimalna odległość od granicy działki powinna wynosić:
3 m – jeśli w stronę granicy budynek jest zwrócony ścianą bez drzwi oraz okien;
4 m – jeśli w stronę granicy budynek jest zwrócony ścianą z drzwiami oraz oknami.
PYTANIE CZYTELNIKA: Posiadam budynek gospodarczy wybudowany na podstawie udzielonego pozwolenia na budowę. W budynku trzymam zwierzęta hodowlane. Czy powinienem uzyskać pozwolenie na użytkowanie budynku gospodarczego? Czy budynek gospodarczy to również budynek inwentarski? Czy w budynku określonym w pozwoleniu na budowę jako gospodarczy mogę w ogóle przechowywać zwierzęta hodowlane?
Prawo budowlane to jedna z bardziej skomplikowanych i szybko zmieniających się gałęzi prawa. Wywołuje to u rolników i inwestorów niejednokrotnie frustracje związane z niejasnością przepisów i dodatkowymi nakładami, jakie należy ponieść w przypadku dostosowania budynków do obowiązujących przepisów prawa.
Pozwolenie na użytkowanie należy uzyskać po zakończonym procesie budowlanym w przypadku budynków o określonym przepisami przeznaczeniu. Rodzaje tych budynków są wymienione w załączniku do Prawa budowlanego, w tym np. obiekty sportowe, kultury lub opieki zdrowia. Budynki gospodarcze i inwentarskie należą do kategorii budynków służących gospodarce rolnej, które są wyłączone z obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie po zakończonym procesie budowlanym.
Budowa domu to nie tylko wylanie fundamentów i postawienie murów. Duże znaczenie ma przede wszystkim znajomość podstawowych przepisów prawnych, które określają zasady stawiania konkretnych budynków. Jednym z wymogów jest zachowanie odpowiedniej odległości budynku budowlanego od granicy działki. Gdzie zatem można zlokalizować budynek mieszkalny na działce?
Prawo budowlane określa, w jakiej odległości od granicy działki może zostać usytuowany budynek. Zgodnie z aktualnymi przepisami nie ma znaczenia czy działka sąsiadująca jest rolna, budowlana czy obowiązuje na niej zakaz budowy – punktem pomiaru odległości jest granica parceli, na której ma powstać planowany budynek.
Jaka jest odległość budynku od granicy działki
Minimalna odległość od granicy działki powinna wynosić:
3 m – jeśli w stronę granicy budynek jest zwrócony ścianą bez drzwi oraz okien;
4 m – jeśli w stronę granicy budynek jest zwrócony ścianą z drzwiami oraz oknami.
PYTANIE CZYTELNIKA: Posiadam budynek gospodarczy wybudowany na podstawie udzielonego pozwolenia na budowę. W budynku trzymam zwierzęta hodowlane. Czy powinienem uzyskać pozwolenie na użytkowanie budynku gospodarczego? Czy budynek gospodarczy to również budynek inwentarski? Czy w budynku określonym w pozwoleniu na budowę jako gospodarczy mogę w ogóle przechowywać zwierzęta hodowlane?
Prawo budowlane to jedna z bardziej skomplikowanych i szybko zmieniających się gałęzi prawa. Wywołuje to u rolników i inwestorów niejednokrotnie frustracje związane z niejasnością przepisów i dodatkowymi nakładami, jakie należy ponieść w przypadku dostosowania budynków do obowiązujących przepisów prawa.
Pozwolenie na użytkowanie należy uzyskać po zakończonym procesie budowlanym w przypadku budynków o określonym przepisami przeznaczeniu. Rodzaje tych budynków są wymienione w załączniku do Prawa budowlanego, w tym np. obiekty sportowe, kultury lub opieki zdrowia. Budynki gospodarcze i inwentarskie należą do kategorii budynków służących gospodarce rolnej, które są wyłączone z obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie po zakończonym procesie budowlanym.
PYTANIE CZYTELNIKA: Od czerwca 2023 roku obowiązuje nowelizacja Prawa budowlanego zwalniająca z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę i zgłoszenia budowy jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji, związanych z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 150 m 2 , przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 6 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na którym zostały zaprojektowane. Jako rolnik jestem właścicielem działki siedliskowej. Na działce został wzniesiony budynek mieszkalny. Grunty na działce stanowią klasę IIIa i IIIb. Jak należy interpretować pojęcie „budynku lub wiaty o prostej konstrukcji”? Czy w przypadku planowanej budowy wcześniej wskazanego budynku wymagane jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy?
Budynek o prostej konstrukcji to pojęcie nieostre i nie zostało jakkolwiek zdefiniowane w przepisach prawa. Z uwagi na nowo wprowadzoną zmianę nie wykształciło się jeszcze orzecznictwo lub wytyczne, które pozwalałyby wskazać jak rozumieć to pojęcie. Również uzasadnienie nowelizacji nie przedstawia jakichkolwiek wyjaśnień w tej kwestii. Zanim wytworzy się ujednolicone orzecznictwo, należy posiłkować się przede wszystkim analogią do pozostałych przepisów Prawa budowlanego.
Zamiana działek rolnych (gruntów) to powszechna praktyka, z której chętnie korzystają producenci rolni. Zwykle w celu scalenia należących do nich nieruchomości. Należy pamiętać o tym, że tego rodzaju transakcje mogą wywoływać skutki podatkowe, w tym na gruncie przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Wprawdzie przepisy przewidują wiele zwolnień od wspomnianego podatku, ale nie w każdym przypadku rolnicy będą mogli z nich skorzystać.
Umowa zamiany jest tzw. umową nazwaną, która została uregulowana w Kodeksie cywilnym. Jak wskazuje art. 603 tej ustawy przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Do umowy tej Kodeks cywilny nakazuje odpowiednio stosować przepisy o sprzedaży.
Podatek PCC od umów zamiany
Zgodnie z ustawą z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: ustawa o PCC) podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stanowi o tym art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a wspomnianej ustawy. Zatem zamiana nieruchomości co do zasady będzie rodzić konsekwencje w postaci opodatkowania tej transakcji daniną, o której mowa. W takim przypadku stawka PCC wynosi 2% podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC). Przy czym podstawę tę w przypadku umów zamiany ustala się w sposób szczególny, określony w art. 6 ust. 1 pkt 2 komentowanej ustawy. Jest nią wartość rynkowa tej rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek. Jeżeli przedmiotem zamiany są rzeczy lub prawa majątkowe, co do których obowiązują różne stawki, podatek pobiera się według stawki najwyższej (art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o PCC). Jeśli zatem przy zamianie mamy do czynienia z działkami o różnej wartości, to tylko jedna z nich posłuży do obliczenia PCC.
Jeśli zaś chodzi o podmiotowy aspekt opodatkowania tego typu transakcji, to należy zwrócić uwagę na to, że PCC w przypadku umowy zamiany obciąża obie jej strony (art. 4 pkt 2 ustawy o PCC). Są one solidarnie zobowiązane od zapłaty tego podatku, co potwierdza treść art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o PCC.