Już wkrótce nowy sposób oznakowania miodu

12 czerwca 2024

Oznakowanie miodu - nowe przepisy

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało przepisy, które wprowadzają zmiany w rozporządzeniu dotyczącym znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych. Miód ma być znaczony informacją o miejscu pochodzenia. Co jest powodem tych zmian?

Głównym celem nowelizacji jest poprawa identyfikacji miodów na polskim rynku w zakresie państwa pochodzenia. To odpowiedź na wnioski pszczelarzy, którzy zwracali się do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z postulatami wprowadzenia skutecznych działań informacyjnych mających na celu udostępnienie konsumentom informacji o pochodzeniu miodu.

Obecne przepisy

Obecnie oznakowanie miodu w zakresie kraju pochodzenia na poziomie UE reguluje dyrektywa Rady 2001/110/WE. Zgodnie z przepisami tej dyrektywy, na etykiecie miodu należy wskazać:

  • kraj lub kraje pochodzenia, gdzie miód został zebrany,

  • w przypadku mieszanek miodów pochodzących z więcej niż jednego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego wskazanie kraju pochodzenia nie jest obowiązkowe i może zostać zastąpione jednym z oznaczeń: mieszanka miodów pochodzących z UE, mieszanka miodów niepochodzących z UE lub mieszanka miodów pochodzących z UE i niepochodzących z UE.

Obecne przepisy o oznakowaniu miodu

Obecnie w Polsce przepisy o znakowaniu miodu w zakresie kraju pochodzenia reguluje § 15 rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych. Zgodnie z ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia, w oznakowaniu miodu w opakowaniach podaje się dodatkowo nazwę państwa lub państw pochodzenia, w których miód został zebrany. W przypadku gdy miód pochodzi z więcej niż jednego państwa, na etykiecie podaje się informację, że jest to:

  1. „mieszanka miodów pochodzących z UE” albo

  2. „mieszanka miodów niepochodzących z UE”, albo

  3. „mieszanka miodów pochodzących z UE i niepochodzących z UE”.

Niewystarczające informacje dla konsumenta

Taka konstrukcja przepisów umożliwia niewskazywanie na etykiecie kraju pochodzenia miodu. W praktyce oznacza to, że konsument nie ma dostępu do pełnych informacji o pochodzeniu danego miodu. Może to utrudniać mu dokonywanie świadomych wyborów zakupowych.

W związku z tym już od 18 kwietnia 2024 r. w oznakowaniu miodu na opakowaniach będzie trzeba podać dodatkowo nazwę państwa pochodzenia, w którym miód został zebrany, a w przypadku gdy miód pochodzi z więcej niż jednego państwa, nazwy państw pochodzenia, w których miód został zebrany.

Negatywne skutki dla konsumentów i producentów

Niewystarczające informacje o pochodzeniu miodu mogą mieć negatywne skutki dla konsumentów i producentów. Mogą one prowadzić do:

  • ukrywania miodów importowanych z krajów trzecich niespełniających norm UE, co może mieć negatywny wpływ na zdrowie konsumentów i osłabiać europejską produkcję miodu;

  • naruszania zasad równej konkurencji, ponieważ producenci miodu z UE mają utrudnione pozyskiwanie informacji o konkurencji z krajów trzecich.

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, etykiety żywności powinny być jasne i zrozumiałe, aby były pomocne dla konsumentów, którzy chcą dokonywać bardziej świadomych wyborów dotyczących żywności i diety.

Badania pokazują, że czytelne informacje na etykiecie żywności są ważne dla konsumentów. Nieczytelne informacje są jedną z głównych przyczyn niezadowolenia konsumentów z etykietowania żywności.

Parlament Europejski zaapelował do Komisji i państw członkowskich o wspieranie sektora pszczelarskiego. Celem tego wsparcia jest uniknięcie przywozu podrabianego miodu i wprowadzenie obowiązku oznaczania pochodzenia miodu (z podaniem nazwy każdego z krajów pochodzenia) w przypadku miodów mieszanych.

Pochodzenie miodu ma wpływ na jego jakość

Związek między jakością i pochodzeniem miodu został podkreślony w dyrektywie Rady 2001/110/WE. Niezbędne jest, aby konsumenci mieli dostęp do pełnych informacji o pochodzeniu miodu, aby mogli dokonywać świadomych wyborów zakupowych. Powyższa regulacja jest istotna dla konsumentów, ponieważ pozwala im na identyfikację miodu w zakresie państwa pochodzenia. Dzięki temu mogą dokonywać świadomych wyborów zakupowych, biorąc pod uwagę preferencje dotyczące jakości i smaku miodu.

Wejście w życie

Rozporządzenie zmieniające wchodzi w życie 18 kwietnia 2024 r. Przedsiębiorcom, którzy posiadają zapasy miodów w opakowaniach niespełniających nowych wymagań, umożliwiono wprowadzenie ich do obrotu do wyczerpania zapasów, jednak nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

opr. red.

Słowa kluczowe:
oznakowanie opakowań

Certyfikat rzetelnosciLaur zaufaniaSMB logoTop firma