Wykorzystanie opon do zabezpieczania pryzm kiszonkowych – uwaga na wysokie kary

Karolina Szewczyk-Cieślik

27 października 2023

Wykorzystanie opon do zabezpieczania pryzm kiszonkowych

PYTANIE CZYTELNIKA: Czy wykorzystywanie opon do przykrywania plandek, pod którymi znajduje się kiszonka, wymaga jakiegoś uregulowania formalnoprawnego? Czy muszę to gdzieś zgłosić?

Bardzo wielu rolników wykorzystuje opony do obkładania kiszonek. Niestety stanowi to proces odzysku odpadów i na takie czynności wymagane jest uzyskanie stosownego zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

Odpady o kodzie 16 01 03 – opony, nie zostały wskazane w rozporządzeniu ministra środowiska z 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. z 2016 r. poz. 93). Powyższe oznacza, że jeżeli rolnik chce wykorzystać opony do procesu R11 – wykorzystywanie odpadów uzyskanych w wyniku któregokolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1 – R10 jako odbijacze, na placach zabaw, boiskach, w ogródkach, a także do zabezpieczania pryzm kiszonkowych (jako docisku folii na pryzmie), to zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz.U. z 2015 r. poz. 796) musi najpierw uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, w tym odzysk.

Za przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia grozi kara od 1.000 zł do 1.000.000 zł.

Zawartość zezwolenia na przetwarzanie odpadów

Jeśli chcesz uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, należy się zgłosić do właściwego miejscowo starosty i złożyć odpowiedni wniosek. Wszystkie wymogi co do wniosku określone zostały w art. 42 ust. 2 ustawy o odpadach. Wniosek zawiera m.in.:

  1. numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;

  2. wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania;

  3. określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;

  4. oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;

  5. wskazanie:

  • miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,

  • maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,

  • największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,

  • całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;

  1. szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do ustawy o odpadach, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadku instalacji do termicznego przekształcania odpadów – także godzinowej mocy przerobowej;

  2. wskazanie rodzajów odpadów, które mogą utracić status odpadów, w przypadku gdy utrata statusu odpadów jest przewidywana, oraz informacje o spełnieniu warunków określonych w art. 14 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, a ponadto:

  • informacje o spełnieniu szczegółowych warunków utraty statusu odpadów, jeżeli zostały określone w przepisach prawa Unii Europejskiej albo w przepisach odrębnych;

  • proponowane szczegółowe warunki utraty statusu odpadów, jeżeli nie zostały określone w przepisach prawa Unii Europejskiej albo w przepisach odrębnych;

  1. przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;

  2. oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów;

  3. opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;

  4. opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;

  5. informacje dotyczące:

  • minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich,

  • środków, które zostaną podjęte w celu zagwarantowania, że ciepło wytworzone
    w trakcie termicznego przekształcania odpadów będzie odzyskiwane w zakresie,
    w jakim jest to wykonalne, przez produkcję ciepła, wytwarzanie pary technologicznej lub energii elektrycznej,

  • sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,

  • dalszego sposobu gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów

– w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów.

Ponadto do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów oraz do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów dołącza się:

  1. zaświadczenie o niekaralności:

  • posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,

  • wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej

– za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny;

  1. zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;

  2. oświadczenie o niekaralności osób, o których mowa w pkt 1, lub o liczbie prawomocnych wyroków skazujących te osoby, za wykroczenia określone w art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191 ww. ustawy;

  3. oświadczenie, że w stosunku do:

  • osoby, o której mowa w pkt 1 lit. a,

  • posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna

– w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ww. ustawy, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150.000 zł;

  1. oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy:

  • w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub

  • któremu wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 194, w ostatnich 10 latach, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150.000 zł

– za naruszenia popełnione w czasie, gdy jest lub był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu tego innego przedsiębiorcy.

Koszt wydania zezwolenia

Koszty uzyskania decyzji na przetwarzanie odpadów określa ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2142). Opłata wynosi 616 zł.

ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.).
Słowa kluczowe:
kiszonkiodpady
Karolina Szewczyk-Cieślik
Karolina Szewczyk-Cieślik
specjalista ds. ochrony środowiska, właścicielka firmy zajmującej się doradztwem ekologicznym. Absolwentka Politechniki Koszalińskiej Wydz. Budownictwa i Inżynierii Środowiska oraz Uniwersytetu Gdańskiego Wydz. Prawa i Administracji. Specjalista ds. ochrony środowiska

Certyfikat rzetelnosciLaur zaufaniaSMB logoTop firma