Granice nieruchomości gruntowych często stają się przedmiotem sporów między ich właścicielami. Problemy te spotykane są głównie wśród gospodarstw rolnych. Duży areał, rozproszenie ziemi po różnych wsiach, użyczanie części nieruchomości czy w końcu intensywna gospodarka na ziemi połączona z przesunięciem bądź usunięciem znaków granicznych sprzyja zacieraniu się granic pomiędzy sąsiednimi nieruchomościami. W dobie szczególnego zapotrzebowania na dodatkową ziemię, coraz częściej dochodzi do sporów o faktyczny przebieg granic nieruchomości, co z upływem czasu staje się coraz bardziej utrudnione. Gdy zainteresowani nie potrafią dojść do porozumienia, z pomocą przychodzi im jednak postępowanie rozgraniczeniowe.
Rozgraniczenie nieruchomości ma na celu ustalenie przebiegu ich granic przez określenie położenia punktów i linii granicznych, utrwalenie tych punktów znakami granicznymi na gruncie oraz sporządzenie odpowiednich dokumentów. Mówiąc krótko, istotą tego postępowania jest ustalenie przebiegu granicy między dwoma sąsiednimi nieruchomościami. Ale wystarczające będzie ustalenie tylko granic spornych, a nie wszystkich granic danej nieruchomości.
Organem właściwym w tego rodzaju sprawach jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, który działa z zasady na wniosek jednej ze stron sporu, którą może być właściciel, użytkownik wieczysty albo posiadacz samoistny, czyli osoba, która faktycznie włada daną nieruchomością. Wiele jednostek samorządowych zamieszcza wzory takich wniosków na swoich stronach internetowych. Ułatwia to znacznie zainicjowanie postępowania.
We wniosku należy oznaczyć dane działek, tj. numery ewidencyjne i numer księgi wieczystej, jeśli nieruchomość posiada.
Przebieg postępowania rozgraniczeniowego
Po złożeniu wniosku jest on badany pod względem formalnym. Następnie wójt wyznacza geodetę, który w jego imieniu będzie prowadził postępowanie. Wybór ten należy wyłącznie do wójta, przy czym może on fakultatywnie skonsultować go ze stronami. Jednocześnie może zobowiązać strony do uiszczenia zaliczki na czynności geodety. Gdy taka zaliczka nie zostanie zapłacona, to postępowanie nadal jest prowadzone, a strony zostaną obciążone kosztami geodety w decyzji kończącej sprawę.
Geodeta dokonuje ustalenia przebiegu granic, biorąc pod uwagę znaki i ślady graniczne, mapy i inne dokumenty oraz punkty osnowy geodezyjnej.
Czytaj więcej:
PYTANIE CZYTELNIKA: Kupiłem dwa lata temu gospodarstwo za zgodą Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Taki stan uniemożliwia mi swobodną dzierżawę przez okres 5 lat. Złożyłem stosowny wniosek do KOWR o zgodę na wydzierżawienie gospodarstwa. Uzasadniłem ją słabą sytuacją w rolnictwie i bardzo niską dochodowością i kosztami, które przekraczają przychody. Ośrodek odpowiedział, że to uzasadnienie nie jest dla odpowiednie i przekonujące w kwestii wydania zgody na dzierżawę. Jakie zdarzenia będą zatem skutkować uzyskaniem pozytywnej decyzji KOWR na dzierżawę zakupionej nieruchomości?
Nabywca nieruchomości rolnej jest obowiązany prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna, przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia przez niego tej nieruchomości. W przypadku osoby fizycznej - prowadzić to gospodarstwo osobiście. Od tej zasady istnieje jednak wyjątek.
Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, na wniosek nabywcy nieruchomości rolnej, może w drodze decyzji administracyjnej wyrazić zgodę na jej dzierżawę lub zbycie w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem nabywcy nieruchomości rolnej lub interesem publicznym.
Żeby możliwe było wydzierżawienie lub zbycie nieruchomości rolnej musi to być zatem uzasadnione ważnym interesem nabywcy lub interesem publicznym. Wystarczy, że ziści się wyłącznie jedna z tych przesłanek.
Budowle rolnicze, związane z nimi urządzenia budowlane oraz ich usytuowanie muszą spełniać warunki określone przepisami prawa. Sprawdź najważniejsze zasady, jakim podlegają tego typu obiekty. Co się zmieniło w ostatnim czasie?
Aktualnie warunki dla budowli rolniczych określają przepisy rozporządzenia z 13 stycznia 2023 r. W stosunku do poprzedniego rozporządzenia o tym samym tytule zmiany nie są znaczące i wynikają z obowiązujących zasad tworzenia przepisów prawa i nowych definicji budowli rolniczych, w tym wprowadzenia kategorii „otwartych zbiorników na płynne odchody zwierzęce”. Nowa kategoria ma wpływ na brzmienie § 6 nowego rozporządzenia, który określa m.in. podstawowe wymogi dla otwartych i zamkniętych zbiorników na płynne odchody zwierzęce.