Jeszcze do 30 listopada br. ARiMR przyjmuje wnioski na dofinansowanie zakupu czystorasowych buhajów. Aplikując o pomoc, należy jednak pamiętać, aby poprawnie wypełnić wniosek o przyznanie pomocy oraz zebrać wszystkie wymagane załączniki. W artykule wskazujemy na najważniejsze elementy dokumentacji, na które należy zwrócić szczególną uwagę.
Pomoc finansowa przysługuje producentowi rolnemu na zakup czystorasowego buhaja rasy mięsnej. Wysokość pomocy stanowi iloczyn kwoty 5.000 zł i liczby zakupionych buhajów, nie większej niż iloraz średniej liczby krów w gospodarstwie i liczby 30, tj. 5 tys. zł × liczba buhajów. Całkowita wysokość pomocy przyznanej jednemu przedsiębiorstwu w sektorze rolnym nie może przekroczyć 20.000 euro w okresie 3 lat podatkowych (obrotowych). Zakup danego buhaja można objąć pomocą tylko raz.
Dokumentacja aplikacyjna obejmuje również obowiązkowe załączniki, które należy odpowiednio wcześnie skompletować. W przypadku załączania zaświadczeń odnośnie otrzymanej:
pomocy de minimis oraz
pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
pamiętaj, że za taką pomoc należy uznać również pomoc otrzymaną przez współmałżonka pozostającego z wnioskodawcą w małżeńskiej wspólności majątkowej.
Składając zaświadczenia o otrzymanej pomocy, należy przedłożyć oryginały albo kopie zaświadczeń potwierdzone za zgodność z oryginałem przez:
notariusza albo
występującego pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym lub
upoważnionego pracownika ARiMR, lub
upoważnionego pracownika organu, który udzielił pomocy.
Jeśli pomoc de minimis w rolnictwie przyznano decyzją administracyjną dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR lub kierownika Biura Powiatowego ARiMR, nie trzeba jej przedkładać, ale należy umieścić informację o pomocy, przyznanej tą decyzją w oświadczeniu o otrzymanej pomocy (pkt XI wniosku).
Dokumenty można składać, obok metody tradycyjnej, również poprzez platformę ePUAP lub usługę mObywatel z wykorzystaniem podpisu elektronicznego. ARiMR ostrzega, że w przypadku korzystania z ePUAP lub mObywatela, aby wniosek trafiał do biura powiatowego ARiMR (BP ARiMR) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, należy starannie wskazać dane tej jednostki. Mianowicie, w nazwie jednostki musi występować:
określenie „Biuro powiatowe” oraz
nazwa powiatu gdzie dane BP ARiMR ma siedzibę.
Instrukcja do wniosku zawiera szczegółowe porady co do składania wniosku za pośrednictwem ePUAP lub mObywatela.
Pomoc wpłynie na rachunek wnioskodawcy wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Tym samym, należy sprawdzić, czy dane dotyczące rachunku w tym systemie nadal pozostają aktualne. Numer konta zaktualizujesz poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany pod adresem https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow .
Uważaj na terminy rozporządzania buhajem. Jeżeli sprzedasz buhaja, do którego otrzymałeś pomoc przed upływem 24 miesięcy od jego zakupu, powstanie obowiązek zwrotu pomocy w proporcjonalnej wysokości zależnej od czasu, który upłynął od jego zakupu.
Czytaj więcej:
Żeby zachować poprawność formalną, wniosek należy wypełnić czytelnie i drukowanymi literami. ARiMR nie dopuszcza w nim skreśleń i poprawek, warto zatem w takim przypadku przemyśleć, co chcesz wpisać w daną rubrykę (w przypadku odręcznej formy papierowej). Pamiętaj też o:
złożeniu w wymaganych polach czytelnego podpisu zawierającego imię i nazwisko wraz z podaniem daty podpisania wniosku,
sprawdzeniu, czy taki podpis złożyłeś we wszystkich wymaganych miejscach.
W przypadku wypełniania danych dotyczących wnioskodawcy należy zwrócić szczególną uwagę, aby:
przy podawaniu miejsca zamieszkania i adresu podać miejsce zamieszkania rozumiane jako miejscowość, w której przebywasz z zamiarem stałego pobytu;
dane identyfikacyjne zadeklarowane we wniosku pozostawały w zgodzie z aktualnymi danymi zadeklarowanymi we wniosku o wpis do ewidencji producentów – jeżeli dane uległy zmianie w stosunku do danych zgłoszonych we wniosku o wpis do ww. ewidencji, należy złożyć wniosek o wpis do tej ewidencji z zaznaczonym, w części „Cel złożenia”, polem „Zmiana danych”.
Należy też zweryfikować lub uzupełnić/zaktualizować informacje w Ewidencji Producentów (EP) w zakresie danych współmałżonka, współwłaścicieli lub współposiadaczy udzielających zgody na wpis do EP, jeżeli:
tych osób dotychczas w EP nie wskazano i
ich dane pojawiają się we wniosku lub w załącznikach.
Należy oświadczyć, zaznaczając znakiem „X” jedno z pól przy kategorii gospodarstwa/przedsiębiorstwa (pkt V wniosku).
Przedsiębiorstwo to podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną (czyli np. firmy rodzinne oraz spółki lub organizacje prowadzące regularną działalność gospodarczą).
Należy także zaznaczyć znakiem „X” odpowiednie pole w pkt V wniosku o prowadzeniu gospodarstwa, które w rozumieniu przepisów załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 jest gospodarstwem samodzielnym, powiązanym lub partnerskim.
Jeżeli jesteś, jako wnioskodawca, powiązany osobowo lub kapitałowo z innymi podmiotami, należy dołączyć dokumenty wskazujące powiązania (np. umowę spółki) oraz wpisać informacje o pomocy de minimis uzyskanej przez powiązane podmioty do tabeli w sekcji XI wniosku.
Wnioskodawca powinien też m.in. oświadczyć, czy w związku zakupem przedmiotowego buhaja otrzymał inną pomoc publiczną, a jeśli tak – wypełnić tabelę umieszczoną w pkt VII wniosku. Tam też, przy:
podstawie prawnej udzielenia pomocy – należy podać tytuł aktu, na podstawie którego jej udzielono – informację znajdziesz w preambule decyzji lub w umowie;
formie pomocy – podaj, czy pomoc stanowi dotację, refundację części lub całości wydatków, zwolnienie lub umorzenie w podatkach lub opłatach, lub inną formę pomocy;
przeznaczeniu pomocy – wskaż, czy koszty, które objęto pomocą, dotyczą inwestycji w gospodarstwie rolnym lub w rybołówstwie, czy też działalności bieżącej;
wartości otrzymanej pomocy – podaj wartość brutto pomocy, np. określoną w decyzji lub umowie (jako ekwiwalent dotacji brutto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach).