Jak wypełnić wniosek o dofinansowanie na zakup buhaja

Maciej Lipka

16 września 2024

Wnioski na dofinansowanie zakupu buhaja

Jeszcze do 30 listopada br. ARiMR przyjmuje wnioski na dofinansowanie zakupu czystorasowych buhajów. Aplikując o pomoc, należy jednak pamiętać, aby poprawnie wypełnić wniosek o przyznanie pomocy oraz zebrać wszystkie wymagane załączniki. W artykule wskazujemy na najważniejsze elementy dokumentacji, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Pomoc finansowa przysługuje producentowi rolnemu na zakup czystorasowego buhaja rasy mięsnej. Wysokość pomocy stanowi iloczyn kwoty 5.000 zł i liczby zakupionych buhajów, nie większej niż iloraz średniej liczby krów w gospodarstwie i liczby 30, tj. 5 tys. zł × liczba buhajów. Całkowita wysokość pomocy przyznanej jednemu przedsiębiorstwu w sektorze rolnym nie może przekroczyć 20.000 euro w okresie 3 lat podatkowych (obrotowych). Zakup danego buhaja można objąć pomocą tylko raz.

Pamiętaj o właściwych załącznikach do wniosku na zakup buhaja

Dokumentacja aplikacyjna obejmuje również obowiązkowe załączniki, które należy odpowiednio wcześnie skompletować. W przypadku załączania zaświadczeń odnośnie otrzymanej:

  • pomocy de minimis oraz

  • pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,

pamiętaj, że za taką pomoc należy uznać również pomoc otrzymaną przez współmałżonka pozostającego z wnioskodawcą w małżeńskiej wspólności majątkowej.

Przykładowa pomoc, w ramach której można otrzymać pomoc de minimis w rolnictwie to:
  • dopłaty do oprocentowania kredytów klęskowych;
  • ulgi podatkowe (właściwe w sprawie są jednostki samorządu terytorialnego oraz organy podatkowe) czy
  • pomoc dla producenta rolnego, który w 2019 lub 2020 roku co najmniej raz nie otrzymał zapłaty za sprzedane mleko w związku z wydaniem postanowienia o ogłoszeniu upadłości nabywcy.

Składając zaświadczenia o otrzymanej pomocy, należy przedłożyć oryginały albo kopie zaświadczeń potwierdzone za zgodność z oryginałem przez:

  • notariusza albo

  • występującego pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym lub

  • upoważnionego pracownika ARiMR, lub

  • upoważnionego pracownika organu, który udzielił pomocy.

Jeśli pomoc de minimis w rolnictwie przyznano decyzją administracyjną dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR lub kierownika Biura Powiatowego ARiMR, nie trzeba jej przedkładać, ale należy umieścić informację o pomocy, przyznanej tą decyzją w oświadczeniu o otrzymanej pomocy (pkt XI wniosku).

Składanie dokumentów

Dokumenty można składać, obok metody tradycyjnej, również poprzez platformę ePUAP lub usługę mObywatel z wykorzystaniem podpisu elektronicznego. ARiMR ostrzega, że w przypadku korzystania z ePUAP lub mObywatela, aby wniosek trafiał do biura powiatowego ARiMR (BP ARiMR) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, należy starannie wskazać dane tej jednostki. Mianowicie, w nazwie jednostki musi występować:

  • określenie „Biuro powiatowe” oraz

  • nazwa powiatu gdzie dane BP ARiMR ma siedzibę.

Instrukcja do wniosku zawiera szczegółowe porady co do składania wniosku za pośrednictwem ePUAP lub mObywatela.

Pamiętaj o właściwym rachunku

Pomoc wpłynie na rachunek wnioskodawcy wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Tym samym, należy sprawdzić, czy dane dotyczące rachunku w tym systemie nadal pozostają aktualne. Numer konta zaktualizujesz poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany pod adresem https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow .

Zakaz wcześniejszej sprzedaży

Uważaj na terminy rozporządzania buhajem. Jeżeli sprzedasz buhaja, do którego otrzymałeś pomoc przed upływem 24 miesięcy od jego zakupu, powstanie obowiązek zwrotu pomocy w proporcjonalnej wysokości zależnej od czasu, który upłynął od jego zakupu.

Poprawność formalna

Żeby zachować poprawność formalną, wniosek należy wypełnić czytelnie i drukowanymi literami. ARiMR nie dopuszcza w nim skreśleń i poprawek, warto zatem w takim przypadku przemyśleć, co chcesz wpisać w daną rubrykę (w przypadku odręcznej formy papierowej). Pamiętaj też o:

  • złożeniu w wymaganych polach czytelnego podpisu zawierającego imię i nazwisko wraz z podaniem daty podpisania wniosku,

  • sprawdzeniu, czy taki podpis złożyłeś we wszystkich wymaganych miejscach.

W przypadku wypełniania danych dotyczących wnioskodawcy należy zwrócić szczególną uwagę, aby:

  • przy podawaniu miejsca zamieszkania i adresu podać miejsce zamieszkania rozumiane jako miejscowość, w której przebywasz z zamiarem stałego pobytu;

  • dane identyfikacyjne zadeklarowane we wniosku pozostawały w zgodzie z aktualnymi danymi zadeklarowanymi we wniosku o wpis do ewidencji producentów – jeżeli dane uległy zmianie w stosunku do danych zgłoszonych we wniosku o wpis do ww. ewidencji, należy złożyć wniosek o wpis do tej ewidencji z zaznaczonym, w części „Cel złożenia”, polem „Zmiana danych”.

Należy też zweryfikować lub uzupełnić/zaktualizować informacje w Ewidencji Producentów (EP) w zakresie danych współmałżonka, współwłaścicieli lub współposiadaczy udzielających zgody na wpis do EP, jeżeli:

  • tych osób dotychczas w EP nie wskazano i

  • ich dane pojawiają się we wniosku lub w załącznikach.

Prawidłowe określanie wielkości

Należy oświadczyć, zaznaczając znakiem „X” jedno z pól przy kategorii gospodarstwa/przedsiębiorstwa (pkt V wniosku).

Przykład Rubrykę „mikroprzedsiębiorstwo” zaznaczasz jako producent rolny, który np. prowadzi gospodarstwo rolne (osoba fizyczna, gospodarstwo rodzinne):
  • objęte zwolnieniem podatkowym jako rolnik ryczałtowy (niemający obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur, prowadzenia ksiąg rachunkowych);
  • w którym pracuje mniej niż 10 osób.

Przedsiębiorstwo to podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną (czyli np. firmy rodzinne oraz spółki lub organizacje prowadzące regularną działalność gospodarczą).

Należy także zaznaczyć znakiem „X” odpowiednie pole w pkt V wniosku o prowadzeniu gospodarstwa, które w rozumieniu przepisów załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 jest gospodarstwem samodzielnym, powiązanym lub partnerskim.

Przykład Przedsiębiorstwo powiązane to przedsiębiorstwo, które m.in. posiada większość praw głosu w innym przedsiębiorstwie z tytułu roli udziałowca lub członka.

Jeżeli jesteś, jako wnioskodawca, powiązany osobowo lub kapitałowo z innymi podmiotami, należy dołączyć dokumenty wskazujące powiązania (np. umowę spółki) oraz wpisać informacje o pomocy de minimis uzyskanej przez powiązane podmioty do tabeli w sekcji XI wniosku.

Inna pomoc na buhaja

Wnioskodawca powinien też m.in. oświadczyć, czy w związku zakupem przedmiotowego buhaja otrzymał inną pomoc publiczną, a jeśli tak – wypełnić tabelę umieszczoną w pkt VII wniosku. Tam też, przy:

  • podstawie prawnej udzielenia pomocy – należy podać tytuł aktu, na podstawie którego jej udzielono – informację znajdziesz w preambule decyzji lub w umowie;

  • formie pomocy – podaj, czy pomoc stanowi dotację, refundację części lub całości wydatków, zwolnienie lub umorzenie w podatkach lub opłatach, lub inną formę pomocy;

  • przeznaczeniu pomocy – wskaż, czy koszty, które objęto pomocą, dotyczą inwestycji w gospodarstwie rolnym lub w rybołówstwie, czy też działalności bieżącej;

  • wartości otrzymanej pomocy – podaj wartość brutto pomocy, np. określoną w decyzji lub umowie (jako ekwiwalent dotacji brutto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach).

  • § 13zzm rozporządzenia Rady Ministrów z 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 187 ze zm.).
Maciej Lipka
Maciej Lipka
specjalista w zakresie prawa pracy, pozyskiwania dotacji i ochrony danych osobowych. Z wykształcenia prawnik. Zdobył doświadczenie prowadząc własną działalność w zakresie pozyskiwania dotacji. Zajmuje się problematyką ochrony danych osobowych. Na co dzień sporządza dokumenty wymagane przez przepisy, jak i dokumenty ułatwiające codzienne funkcjonowanie organizacji

Certyfikat rzetelnosciLaur zaufaniaSMB logoTop firma