Od 2024 roku możliwe jest finansowanie rolniczych organizacji związkowych poprzez przekazywanie im części należnego podatku rolnego przez opłacające go podmioty. Mechanizm wspierania tych jednostek jest podobny do tego, który od wielu lat funkcjonuje na gruncie przepisów o PIT w odniesieniu do organizacji pożytku publicznego.
Dnia 1 stycznia 2024 r. weszła w życie nowelizacja przepisów, istotna z punktu widzenia podatników opłacających podatek rolny. Dokonano jej mocą ustawy z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca). W ramach wprowadzonych zmian wspomniani podatnicy uzyskali nowe możliwości pieniężnego wspierania niektórych reprezentujących ich podmiotów, zaś podmioty te – w zakresie finansowania swojej działalności.
Wsparcia można będzie udzielać poprzez przekazywanie tym podmiotom 1,5% należnego podatku rolnego. Będzie to się odbywać na podobnych zasadach, jak przekazywanie 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP), praktykowane na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy jednak zauważyć, że na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli ustawy o PIT) jej przepisów zasadniczo nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej. Wyjątek stanowią przychody z działów specjalnych produkcji rolnej. Dlatego większość rolników indywidualnych opłaca wskazany wcześniej podatek rolny, zamiast PIT.
Celem zmian, o których była mowa, jest przede wszystkim umożliwienie finansowania rolniczych organizacji związkowych. W uzasadnieniu projektu nowelizacji podkreślono, że poza dofinansowaniem kosztów związanych z uczestnictwem związków zawodowych rolników indywidualnych w strukturach ponadnarodowych, działalność statutowa tych organizacji nie jest wspierana ze środków publicznych. Mogą one co prawda określić w swoich statutach źródła finansowania, ale są one niezależne od środków publicznych. Był to dotychczas poważny problem dla tego typu organizacji. Autorzy wspomnianych zmian liczą na to, że uzyskanie przez te organizacje dodatkowego źródła finansowania spowoduje ich większą aktywność, jak również większe zainteresowanie rolników, aby przystępować do struktur związkowych.
Od 2024 roku możliwe jest finansowanie rolniczych organizacji związkowych poprzez przekazywanie im części należnego podatku rolnego przez opłacające go podmioty. Mechanizm wspierania tych jednostek jest podobny do tego, który od wielu lat funkcjonuje na gruncie przepisów o PIT w odniesieniu do organizacji pożytku publicznego.
Dnia 1 stycznia 2024 r. weszła w życie nowelizacja przepisów, istotna z punktu widzenia podatników opłacających podatek rolny. Dokonano jej mocą ustawy z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca). W ramach wprowadzonych zmian wspomniani podatnicy uzyskali nowe możliwości pieniężnego wspierania niektórych reprezentujących ich podmiotów, zaś podmioty te – w zakresie finansowania swojej działalności.
Wsparcia można będzie udzielać poprzez przekazywanie tym podmiotom 1,5% należnego podatku rolnego. Będzie to się odbywać na podobnych zasadach, jak przekazywanie 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP), praktykowane na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy jednak zauważyć, że na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli ustawy o PIT) jej przepisów zasadniczo nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej. Wyjątek stanowią przychody z działów specjalnych produkcji rolnej. Dlatego większość rolników indywidualnych opłaca wskazany wcześniej podatek rolny, zamiast PIT.
Celem zmian, o których była mowa, jest przede wszystkim umożliwienie finansowania rolniczych organizacji związkowych. W uzasadnieniu projektu nowelizacji podkreślono, że poza dofinansowaniem kosztów związanych z uczestnictwem związków zawodowych rolników indywidualnych w strukturach ponadnarodowych, działalność statutowa tych organizacji nie jest wspierana ze środków publicznych. Mogą one co prawda określić w swoich statutach źródła finansowania, ale są one niezależne od środków publicznych. Był to dotychczas poważny problem dla tego typu organizacji. Autorzy wspomnianych zmian liczą na to, że uzyskanie przez te organizacje dodatkowego źródła finansowania spowoduje ich większą aktywność, jak również większe zainteresowanie rolników, aby przystępować do struktur związkowych.
Pytanie czytelnika: Mąż zakupił 23 ha gruntów rolnych od rodziców umową sprzedaży zawartą w kancelarii notarialnej. Czy powinien być w urzędzie gminy zwolniony z podatku od gruntów rolnych?
Katalog gruntów zwolnionych od podatku rolnego jest zawarty w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku rolnym i obejmuje:
użytki rolne klasy V, VI i VIz oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych;
grunty położone w pasie drogi granicznej;
grunty orne, łąki i pastwiska objęte melioracją – w roku, w którym uprawy zostały zniszczone wskutek robót drenarskich;
grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży (z wyjątkami, o których poniżej w pkt V),
będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie;
grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków – na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania;
grunty gospodarstw rolnych otrzymane w drodze wymiany lub scalenia – na 1 rok następujący po roku, w którym dokonano wymiany lub scalenia gruntów;
grunty gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, z tym że zwolnienie może dotyczyć nie więcej niż 20% powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, lecz nie więcej niż 10 ha – na okres nie dłuższy niż 3 lata, w stosunku do tych samych gruntów;
użytki ekologiczne;
grunty zajęte przez zbiorniki wody służące do zaopatrzenia ludności w wodę;
grunty pod wałami przeciwpowodziowymi i grunty położone w międzywałach;
grunty wpisane do rejestru zabytków, pod warunkiem ich zagospodarowania i utrzymania zgodnie z przepisami o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
grunty stanowiące działki przyzagrodowe członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, którzy:
osiągnęli wiek emerytalny.
są inwalidami zaliczonymi do I albo II grupy,
są niepełnosprawnymi o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
są osobami całkowicie niezdolnymi do pracy w gospodarstwie rolnym albo niezdolnymi do samodzielnej egzystencji;
grunty na terenie rodzinnego ogrodu działkowego, z wyjątkiem będących w posiadaniu podmiotów innych niż działkowcy lub stowarzyszenia ogrodowe w rozumieniu ustawy z 13 grudnia 2013 o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2017, poz. 2176).