PYTANIE CZYTELNIKA: Kupiłem nowy ciągnik rolniczy od dystrybutora/dilera (ok. 1,5 roku temu). W specyfikacji było wyraźnie zaznaczone, że ciągnik jest wyposażony w siedzenie pneumatyczne. Po jakimś czasie (kolejnej naprawie) okazało się, że jest zwykłe siedzenie mechaniczne. Diler mówi, że taki sprzęt przyjechał z fabryki i umywa ręce. Nie chcą wydać żadnego pisma czy potwierdzenia, że ciągnik był od nowości z siedzeniem mechanicznym. Nie chcą wyjaśnić, dlaczego sprzęt jest niezgodny ze specyfikacją. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?
Rolnik, który zakupił ciągnik rolniczy na potrzeby swojego gospodarstwa nie jest konsumentem w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Dlatego powinien ustalić, czy przysługują mu uprawnienia z tytułu rękojmi. W tym celu rolnik powinien sprawdzić, czy w umowie zawartej przez niego z dystrybutorem/dilerem nie została ograniczona lub wyłączona odpowiedzialność z tytułu rękojmi.
Jeżeli w umowie nie wyłączono rękojmi, wówczas rolnik, co do zasady, może skorzystać z rękojmi w terminie do 2 lat od wydania ciągnika. W szczególności może złożyć oświadczenie:
obniżeniu ceny,
z żądaniem wymiany ciągnika na ciągnik wolny od wad lub usunięcia wady (co do zasady, jeśli nie minął rok od wykrycia wady) albo
z żądaniem demontażu siedzenia mechanicznego i zamontowania siedzenia pneumatycznego.
Żądania powinien skierować do sprzedawcy w formie pisemnej, najlepiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (dla celów dowodowych).