W ostatnim czasie quady zyskały na popularności nie tylko jako pojazdy rekreacyjne oraz sportowe, ale również do zastosowań komercyjnych, w tym także w rolnictwie i działalności gospodarczej prowadzonej przez producentów rolnych. Istnieje bowiem możliwość ich rejestrowania jako ciągniki rolnicze, co wywołuje określone skutki podatkowe. Jakie dokładnie?
Quad jest otwartym pojazdem z czterema kołami, niemającym kabiny, przeznaczonym do jazdy poza drogami utwardzonymi. Łącząc pewne cechy typowe dla innych pojazdów, w tym motocykla i samochodu, nie jest jednak żadnym z nich. Mimo że quady najczęściej służą do uprawiania sportu i rekreacji, mogą być również wykorzystywane komercyjnie, w tym także w rolnictwie. Dotyczy to zwłaszcza tego rodzaju pojazdów z homologacją T3, która umożliwia ich rejestrowanie jako ciągników rolniczych.
W świetle art. 2 pkt 44 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, ciągnikiem rolniczym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych. Ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych. Na gruncie przepisów powołanej ustawy – a konkretnie jej załącznika nr 2 – ciągniki rolnicze zaliczają się do kategorii pojazdów „T”. Quady mogą być homologowane m.in. w kategoriach:
czterokołowce (kategoria L7e, do której jednak nie mogą być zaliczone m.in. ciągniki i maszyny używane do celów rolniczych lub podobnych),
ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h i masie własnej, w stanie gotowości do jazdy, nieprzekraczającej 600 kg (kategoria T3).