ścieki

Kontrola przydomowych oczyszczalni ścieków i szamb – obowiązki

Kontrola przydomowych oczyszczalni ścieków i szamb – obowiązki właścicieli i kary

Właściciele nieruchomości wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków i szamba muszą przygotować się na nową rzeczywistość — kontrola przydomowych oczyszczalni ścieków i szamb oraz monitorowanie systemów odprowadzania ścieków stały się obowiązkiem wynikającym z najnowszych przepisów. W tym artykule przedstawiamy, jakie dokładnie obowiązki ciążą na właścicielach oraz jakie kary grożą za ich niewypełnienie.

Właściciele nieruchomości wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków i szamba zobowiązani są do:

  • zawarcia umowy na wywóz nieczystości płynnych z gminną jednostką organizacyjną lub specjalistyczną firmą asenizacyjną, dysponującą zezwoleniem na prowadzenie działalności w tym zakresie na terenie danej gminy, wydane przez wójta, burmistrza lub prezydenta w formie decyzji administracyjnej. Zgodnie z definicją nieczystości ciekłe to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków;

  • dysponowania i przechowywania przez okres 3 lat faktur lub rachunków za wykonanie usługi asenizacyjnej, stanowiących udokumentowanie regularności i częstotliwości opróżniania osadnika przydomowej oczyszczalni ścieków lub zbiornia szamba;

  • dysponowania fakturami lub rachunkami za wodę, zasilającą posesję z gminnego wodociągu i świadczącymi o wielkości faktycznego jej zużycia. W przypadku poboru wody z własnego ujęcia, zużycie wody można oszacować na podstawie informacji o liczbie osób zameldowanych na danej nieruchomości lub aktualnie zamieszkujących w gospodarstwie domowym;

  • posiadania pozwolenia wodnoprawnego i badania jakości ścieków oczyszczonych, w przypadku eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków, odprowadzanych do ziemi lub do urządzeń wodnych w ilości średnio w roku powyżej 5 m3/dobę.

Nieczystości ciekłe gromadzone w osadnikach przydomowych oczyszczalni ścieków, należy usuwać zgodnie z częstotliwością podaną w instrukcji eksploatacji oczyszczalni, która stanowi gwarancję jej prawidłowej pracy. Natomiast nieczystości ciekłe gromadzone w szambach, należy usuwać z częstotliwością wynikającą z ilości wytwarzanych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych i objętości zbiornika, zapewniającą niedopuszczenie do jego przepełnienia i tym samym uniemożliwiającą niekontrolowany wyciek nieczystości ciekłych do ziemi.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jakie dokumenty musisz przygotować przed kontrolą przydomowej oczyszczalni ścieków lub szamba? Musisz mieć umowę na wywóz nieczystości ciekłych, faktury z ostatnich 3 lat potwierdzające usługę asenizacyjną oraz rachunki za wodę lub szacunek zużycia przy własnym ujęciu.
  • Kto przeprowadza kontrolę przydomowych oczyszczalni i szamb? Kontrole realizują pracownicy gminy upoważnieni przez wójta, burmistrza lub prezydenta, a także – w zakresie usług wywozu – Straż Miejska. 
  • Jakie kary grożą za brak dokumentów lub utrudnianie kontroli? Za brak dokumentacji lub utrudnianie kontroli grozi mandat 500 zł, a w przypadku skierowania sprawy do sądu — grzywna do 5.000 zł. Gmina również może otrzymać karę do 50.000 zł za niewypełnienie obowiązku sprawozdawczego.

Przydomowa oczyszczalnia ze zbiornikiem bezodpływowym – obowiązki właściciela

PYTANIE CZYTELNIKA: Jestem właścicielem nieruchomości, na której znajduje się przydomowa oczyszczalnia ścieków i zbiornik bezodpływowy. Jakie mam obowiązki w związku z tym? Które przepisy regulują te kwestie?

W związku z koniecznością dostosowania prawodawstwa polskiego do wymagań dyrektywy 91/271/EWG z 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (dyrektywa ściekowa), ustawodawca polski wprowadził ustawę z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Ustawą tą zmieniono ustawy:

  • z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,

  • z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz

  • z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Głównym celem zmian jest wprowadzenie mechanizmów mobilizujących i sankcyjnych odnoszących się do monitorowania i kontroli indywidualnych systemów oczyszczania ścieków ujętych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększenia Odporności w ramach reformy B3.1 „Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich”, zawartej w celu B3 „Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska”. Ustawa jest również odpowiedzią na wskazania Najwyższej Izby Kontroli w zakresie realizacji zadań dotyczących odbioru nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jaki jest zakres obowiązków właścicieli nieruchomości z odniesieniu do gospodarki ściekowej? 
  • Kiedy należy się spodziewać kontroli? 
  • Czy zbiornik bezodpływowy zwalnia z obowiązku podłączenia do sieci?
Przydomowa oczyszczalnia ze zbiornikiem bezodpływowym

Przydomowa oczyszczalnia ze zbiornikiem bezodpływowym – obowiązki właściciela

PYTANIE CZYTELNIKA: Jestem właścicielem nieruchomości, na której znajduje się przydomowa oczyszczalnia ścieków i zbiornik bezodpływowy. Jakie mam obowiązki w związku z tym? Które przepisy regulują te kwestie?

W związku z koniecznością dostosowania prawodawstwa polskiego do wymagań dyrektywy 91/271/EWG z 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (dyrektywa ściekowa), ustawodawca polski wprowadził ustawę z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Ustawą tą zmieniono ustawy:

  • z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,

  • z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz

  • z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Głównym celem zmian jest wprowadzenie mechanizmów mobilizujących i sankcyjnych odnoszących się do monitorowania i kontroli indywidualnych systemów oczyszczania ścieków ujętych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększenia Odporności w ramach reformy B3.1 „Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich”, zawartej w celu B3 „Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska”. Ustawa jest również odpowiedzią na wskazania Najwyższej Izby Kontroli w zakresie realizacji zadań dotyczących odbioru nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jaki jest zakres obowiązków właścicieli nieruchomości z odniesieniu do gospodarki ściekowej? 
  • Kiedy należy się spodziewać kontroli? 
  • Czy zbiornik bezodpływowy zwalnia z obowiązku podłączenia do sieci?
Jak stosować komunalne osady ściekowe w rolnictwie

Jak stosować komunalne osady ściekowe w rolnictwie

Komunalne osady ściekowe (kos) można wykorzystywać rolniczo. Nie trzeba uzyskiwać na to zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Jakie wymogi należy jednak spełnić? O czym pamiętać?

Tego typu odpady podlegają pod przepisy w sprawie stosowania komunalnych osadów ściekowych. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki stosowania komunalnych osadów ściekowych, w tym dawki tych osadów, które można stosować na gruntach oraz zakres, częstotliwość i metody referencyjne badań komunalnych osadów ściekowych i gruntów, na których te osady mają być stosowane.

Komunalne osady ściekowe można stosować na gruntach, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. zawartość metali ciężkich w tych osadach nie przekracza ilości podanych w tabeli 1;

  2. w przypadku stosowania tych osadów w rolnictwie i do rekultywacji gruntów na cele rolne – nie wyizolowano bakterii z rodzaju Salmonella w reprezentatywnej próbce osadów o masie 100 g;

  3. łączna liczba żywych jaj pasożytów jelitowych Ascaris sp., Trichuris sp., Toxocara sp. w 1 kg suchej masy osadów przeznaczonych do badań stosowanych:

  • w rolnictwie oraz do rekultywacji gruntów na cele rolne – wynosi 0,

  • do rekultywacji terenów – jest nie większa niż 300,

  • do dostosowania gruntów do określonych potrzeb wynikających z planów gospodarki odpadami, planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – jest nie większa niż 300,

  • do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu – jest nie większa niż 300,

  • do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz – jest nie większa niż 300;

  1. ilość metali ciężkich w wierzchniej warstwie gruntu o głębokości 0–25 cm, na którym te osady mają być stosowane, nie przekracza wartości dopuszczalnych określonych w tabelach 2 i nr 3;

  2. wartość pH gleby na terenach użytkowanych rolniczo, na których te osady mają być stosowane, jest nie mniejsza niż 5,6;

  3. stosowanie tych osadów nie powoduje pogorszenia jakości gleby, ziemi oraz wód powierzchniowych i podziemnych, w szczególności szkody w środowisku w rozumieniu ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie;

  4. osady te są wykorzystywane poza okresem wzrostu i rozwoju roślin przeznaczonych do bezpośredniego spożycia przez ludzi rozumianym jako czas od siewu lub sadzenia do zbioru.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jaka jest dopuszczalna zawartość metali ciężkich w komunalnych osadach ściekowych?
  • Ile kos w ciągu roku można stosować na jednostkę powierzchni gruntu?
  • Czy rolnik powinien badać osady?

Jak stosować komunalne osady ściekowe w rolnictwie

Komunalne osady ściekowe (kos) można wykorzystywać rolniczo. Nie trzeba uzyskiwać na to zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Jakie wymogi należy jednak spełnić? O czym pamiętać?

Tego typu odpady podlegają pod przepisy w sprawie stosowania komunalnych osadów ściekowych. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki stosowania komunalnych osadów ściekowych, w tym dawki tych osadów, które można stosować na gruntach oraz zakres, częstotliwość i metody referencyjne badań komunalnych osadów ściekowych i gruntów, na których te osady mają być stosowane.

Komunalne osady ściekowe można stosować na gruntach, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. zawartość metali ciężkich w tych osadach nie przekracza ilości podanych w tabeli 1;

  2. w przypadku stosowania tych osadów w rolnictwie i do rekultywacji gruntów na cele rolne – nie wyizolowano bakterii z rodzaju Salmonella w reprezentatywnej próbce osadów o masie 100 g;

  3. łączna liczba żywych jaj pasożytów jelitowych Ascaris sp., Trichuris sp., Toxocara sp. w 1 kg suchej masy osadów przeznaczonych do badań stosowanych:

  • w rolnictwie oraz do rekultywacji gruntów na cele rolne – wynosi 0,

  • do rekultywacji terenów – jest nie większa niż 300,

  • do dostosowania gruntów do określonych potrzeb wynikających z planów gospodarki odpadami, planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – jest nie większa niż 300,

  • do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu – jest nie większa niż 300,

  • do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz – jest nie większa niż 300;

  1. ilość metali ciężkich w wierzchniej warstwie gruntu o głębokości 0–25 cm, na którym te osady mają być stosowane, nie przekracza wartości dopuszczalnych określonych w tabelach 2 i nr 3;

  2. wartość pH gleby na terenach użytkowanych rolniczo, na których te osady mają być stosowane, jest nie mniejsza niż 5,6;

  3. stosowanie tych osadów nie powoduje pogorszenia jakości gleby, ziemi oraz wód powierzchniowych i podziemnych, w szczególności szkody w środowisku w rozumieniu ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie;

  4. osady te są wykorzystywane poza okresem wzrostu i rozwoju roślin przeznaczonych do bezpośredniego spożycia przez ludzi rozumianym jako czas od siewu lub sadzenia do zbioru.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jaka jest dopuszczalna zawartość metali ciężkich w komunalnych osadach ściekowych?
  • Ile kos w ciągu roku można stosować na jednostkę powierzchni gruntu?
  • Czy rolnik powinien badać osady?

Certyfikat rzetelnosciLaur zaufaniaSMB logoTop firma