Wiosna to czas kiedy przygotowujemy się do nowego sezonu rolniczego, warto zadbać o przegląd ciągnika rolniczego. Przyroda budzi się do życia, a dni stają się coraz dłuższe. Wbrew pozorom na gospodarstwie jest to bardzo pracowity okres. Zadbać należy wtedy między innymi o przygotowanie gruntów pod zasiew, wysiewy nawozów czy roślin. A także o wykonanie wielu zabiegów ochronnych. Żeby tego wszystkiego dokonać, należy przede wszystkim dysponować sprawnym parkiem maszyn. A kluczem do tego – jak wiadomo – są między innymi części zamienne do maszyn rolniczych.
Zimowy przestój ciągnika rolniczego może prowadzić do różnego rodzaju problemów i usterek. Z uwagi na niskie temperatury oraz dłuższy czas nieużywania, niektóre elementy mogą później ulec uszkodzeniu lub zużyciu. Akumulator jest jednym z elementów, którego wydajność mocno spada po zimie. Dlatego najlepiej przechowywać go w tym czasie w ciepłym i suchym miejscu. Wrażliwy jest także układ paliwowy. Może w nim zalegać wosk lub zanieczyszczenia, co utrudnia rozruch silnika. Konieczna może być wymiana filtra paliwa oraz przepłukanie układu. W układzie chłodzenia z kolei może zalegać płyn chłodzący. Najlepiej go wymienić, aby uniknąć przegrania silnika. Po dłuższym przestoju korozji mogą ulec również hamulce. Ma to wpływ na ich skuteczność, zatem dobrze przeprowadzić ich konserwację. Nie inaczej jest hydrauliką – w niej również mogą zalegać płyny. Nawet tak – wydawałoby się – wytrzymałe elementy jak opony mogą się w zimie odkształcić, a nawet pęknąć. Na korozję pozostaje wrażliwy także układ zapłonowy. Nieprzeczyszczony może powodować iskrzenie. Warto w takiej sytuacji wymienić świece.
Ciągnik to oczywiście najistotniejsza część naszego parku maszyn. Dlatego też na jego prawidłowe działanie oraz konserwację należy zwrócić szczególną uwagę. Oczywiście przede wszystkim należy go dokładnie umyć i wyczyścić szyby. Następnie powinniśmy sprawdzić stan opon i generalnie ogumienia. Długi zastój zimowy powoduje zazwyczaj takie problemy jak zapowietrzenie oraz problemy z odpaleniem silnika. Dlatego też podnosząc maskę, koniecznie trzeba dokonać oceny stanu filtrów, rozrusznika, akumulatora, układu chłodniczego oraz olejowego. Zazwyczaj konieczna będzie wymiana jakiejś części z nich, a nawet pewne mniejsze lub większe naprawy. Do tego z pewnością przydadzą się części oryginalne do ciągników rolniczych, zamienniki lub odpowiedniki. Dlaczego warto o to zadbać? Przede wszystkim zapewniamy w ten sposób dobrą wydajność naszego pojazdu. Unikamy ponadto ewentualnych awarii, które w czasie sezonu zawsze powodują problemy, przestoje i stratę czasu, o kosztach nie wspominając. Gwarantujemy sobie w ten sposób także dodatkowe bezpieczeństwo. Z pewnością ważny jest także element ekologiczny. Odpowiednie przygotowanie maszyn pomaga w ochronie środowiska naturalnego między innymi poprzez niższą emisję spalin.
Na początku warto również posprzątać wnętrze kabiny. A także ocenić stan karoserii, maski oraz powierzchnia lakieru. Później dobrze jest także przeprowadzić kilka zaawansowanych czynności o charakterze porządkowym i kontrolnym, takich jak konserwacja łożysk oraz smarowanie przedniej osi. Istotną kwestią jest tutaj sposób przechowywania maszyn w okresie zimowym. Wykonanie tego we właściwy sposób zmniejsza to odpowiednio ryzyko późniejszych awarii. Podstawowym problemem długiego przestoju jest wilgoć, która może tworzyć ogniska erozji. Dlatego też koniecznie sprawdźmy stan wszystkich części ruchomych, bo to one ulegają w związku z tym szybszemu zużyciu. Warto także wymienić olej w silniku i ocenić stan filtrów. Jeśli zaś pojazd był używany w okresie zimowym, to warto poświęcić więcej czasu na sprawdzenie filtra paliwa, który mógł ulec zapchaniu. W trakcie ujemnych temperatur mogą się w nim bowiem wytrącać się parafiny. Koniecznie należy także sprawdzić stan instalacji elektrycznej. To układ, który również należy do bardzo wrażliwych jeśli chodzi o wilgoć.
Badanie techniczne ciągnika rolniczego to proces przypominający przegląd samochodu osobowego. Na stacji diagnostycznej specjalista sprawdzi zgodność numerów podanych na ciągniku z tymi w dokumentach, a także oceni stan techniczny pojazdu, w tym sprawność hamulców, oświetlenia i opon. Ponadto diagnosta oceni, czy ciągnik spełnia normy ekologiczne.
Zgodnie z przepisami, pierwsze badanie techniczne należy przeprowadzić w ciągu 3 lat od rejestracji pojazdu w odpowiednim urzędzie. Następne badania powinny mieć miejsce co 2 lata, a każde kolejne co najmniej raz w roku.
Cena badania technicznego ciągnika rolniczego jest podobna do ceny badania technicznego motocykla i wynosi 63 złote. Jeśli właściciel ciągnika zostanie przyłapany na braku ważnego badania technicznego, może otrzymać mandat w wysokości 500 złotych oraz zostać pozbawiony dowodu rejestracyjnego. W takiej sytuacji właściciel będzie musiał udać się na stację kontroli pojazdów, aby wykonać zaległe badanie techniczne.
Z pewnością każdy w gospodarskim parku maszyn posiada zestaw niezbędnych przyborów, które na co dzień służą do dbania o stan maszyn rolniczych. Powinny one zupełnie wystarczyć do przygotowania ciągnika do sezonu. Przydadzą się na pewno takie drobne narzędzia jak na przykład kombinerki, dłuta oraz brzeszczoty do pił. Do kół, śrub, kołków i nakrętek powinniśmy posiadać także dobry zestaw kluczy. Mogą to być modele zarówno płasko-oczkowe, imbusowe, jak i nasadowe. W dużej ilości przypadków potrzebne będą również elektronarzędzia. Wśród nich zaś – wkrętarki, szlifierki oraz wiertarki. Przydają się one wszędzie tam, gdzie naprawa oraz naprawa mają zdecydowanie poważniejszy charakter. Wtedy liczą się również narzędzia dedykowane. Mogą to być na przykład szczypce do pierścieni tłokowych, których będziemy potrzebować do remontu silnika. Również w modelach z pierścieniami Segera. A także zaciskacz, który można przyda się podczas konserwacji tłoków oraz pierścieni. Spawarka jest z kolei urządzeniem, które pozwoli nam uporać się z uszkodzeniami elementów metalowych.
Artykuł sponsorowany