
Związek zawodowy rolników to organizacja, która może skutecznie reprezentować interesy gospodarstw indywidualnych. Jeśli rolnicy nie czują się dostatecznie chronieni przez istniejące struktury, mają prawo założyć własny związek zawodowy. Sprawdź, jak wygląda procedura rejestracji, jakie dokumenty są potrzebne i jakie uprawnienia mają takie związki.
Zarówno rolnicy indywidualni prowadzący gospodarstwo, jak i osoby im bliskie, które pracują stale wraz z nimi w tym gospodarstwie, mają prawo tworzenia i zrzeszania się w związkach zawodowych rolników indywidualnych (dalej związek) w celu ochrony swych praw i interesów zawodowych. Niewykluczone, że dane grupy rolników lepiej niż istniejące już organizacje wyczuwają swoje bieżące interesy, o które należy walczyć. Dlatego też warto wiedzieć, jak od strony formalnej prawidłowo utworzyć taki związek.
Aby założyć związek zawodowy rolników, należy powołać komitet założycielski i uchwalić statut, który następnie trzeba zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Minimalna liczba założycieli to 30 rolników (lub 10 – jeśli wszyscy mieszkają w jednej wsi). Po rejestracji związek uzyskuje osobowość prawną i może działać zgodnie ze statutem. Związek zawodowy rolników może ubiegać się o finansowanie z 1,5% podatku rolnego.
Związek zawodowy rolników indywidualnych działa w zakresie ochrony własności gospodarstw, interesów ekonomicznych i socjalnych swoich członków i ich rodzin oraz uczestniczy w działaniach na rzecz rozwoju gospodarczego oraz społecznego wsi i rolnictwa.
Od 2024 roku możliwe jest finansowanie rolniczych organizacji związkowych poprzez przekazywanie im części należnego podatku rolnego przez opłacające go podmioty. Mechanizm wspierania tych jednostek jest podobny do tego, który od wielu lat funkcjonuje na gruncie przepisów o PIT w odniesieniu do organizacji pożytku publicznego.
Dnia 1 stycznia 2024 r. weszła w życie nowelizacja przepisów, istotna z punktu widzenia podatników opłacających podatek rolny. Dokonano jej mocą ustawy z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca). W ramach wprowadzonych zmian wspomniani podatnicy uzyskali nowe możliwości pieniężnego wspierania niektórych reprezentujących ich podmiotów, zaś podmioty te – w zakresie finansowania swojej działalności.
Wsparcia można będzie udzielać poprzez przekazywanie tym podmiotom 1,5% należnego podatku rolnego. Będzie to się odbywać na podobnych zasadach, jak przekazywanie 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP), praktykowane na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy jednak zauważyć, że na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli ustawy o PIT) jej przepisów zasadniczo nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej. Wyjątek stanowią przychody z działów specjalnych produkcji rolnej. Dlatego większość rolników indywidualnych opłaca wskazany wcześniej podatek rolny, zamiast PIT.
Celem zmian, o których była mowa, jest przede wszystkim umożliwienie finansowania rolniczych organizacji związkowych. W uzasadnieniu projektu nowelizacji podkreślono, że poza dofinansowaniem kosztów związanych z uczestnictwem związków zawodowych rolników indywidualnych w strukturach ponadnarodowych, działalność statutowa tych organizacji nie jest wspierana ze środków publicznych. Mogą one co prawda określić w swoich statutach źródła finansowania, ale są one niezależne od środków publicznych. Był to dotychczas poważny problem dla tego typu organizacji. Autorzy wspomnianych zmian liczą na to, że uzyskanie przez te organizacje dodatkowego źródła finansowania spowoduje ich większą aktywność, jak również większe zainteresowanie rolników, aby przystępować do struktur związkowych.

Od 2024 roku możliwe jest finansowanie rolniczych organizacji związkowych poprzez przekazywanie im części należnego podatku rolnego przez opłacające go podmioty. Mechanizm wspierania tych jednostek jest podobny do tego, który od wielu lat funkcjonuje na gruncie przepisów o PIT w odniesieniu do organizacji pożytku publicznego.
Dnia 1 stycznia 2024 r. weszła w życie nowelizacja przepisów, istotna z punktu widzenia podatników opłacających podatek rolny. Dokonano jej mocą ustawy z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca). W ramach wprowadzonych zmian wspomniani podatnicy uzyskali nowe możliwości pieniężnego wspierania niektórych reprezentujących ich podmiotów, zaś podmioty te – w zakresie finansowania swojej działalności.
Wsparcia można będzie udzielać poprzez przekazywanie tym podmiotom 1,5% należnego podatku rolnego. Będzie to się odbywać na podobnych zasadach, jak przekazywanie 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP), praktykowane na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy jednak zauważyć, że na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli ustawy o PIT) jej przepisów zasadniczo nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej. Wyjątek stanowią przychody z działów specjalnych produkcji rolnej. Dlatego większość rolników indywidualnych opłaca wskazany wcześniej podatek rolny, zamiast PIT.
Celem zmian, o których była mowa, jest przede wszystkim umożliwienie finansowania rolniczych organizacji związkowych. W uzasadnieniu projektu nowelizacji podkreślono, że poza dofinansowaniem kosztów związanych z uczestnictwem związków zawodowych rolników indywidualnych w strukturach ponadnarodowych, działalność statutowa tych organizacji nie jest wspierana ze środków publicznych. Mogą one co prawda określić w swoich statutach źródła finansowania, ale są one niezależne od środków publicznych. Był to dotychczas poważny problem dla tego typu organizacji. Autorzy wspomnianych zmian liczą na to, że uzyskanie przez te organizacje dodatkowego źródła finansowania spowoduje ich większą aktywność, jak również większe zainteresowanie rolników, aby przystępować do struktur związkowych.



