Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę na sieć Auchan za działania na szkodę dostawców produktów rolno-spożywczych. Rolnicy i ich związki zyskali tym samym kolejny cenny argument przy ewentualnych sporach z różnymi sieciami handlowymi, które skupują ich produkty.
Jak zatem zwiększyć swoje szanse przy dostarczaniu produktów rolnych do sieci handlowych? Co z przewagą kontraktową?
O co chodzi w sporze UOKiK – Auchan?
Duże sieci handlowe, które odbierają towar od dostawców produktów rolno-spożywczych, działają najczęściej poprzez wewnętrzny scentralizowany system dostarczania towarów do ich poszczególnych sklepów. W oparciu o ten system działała również ukarana spółka Auchan. Pobierała ona od dostawców produktów opłaty za transport towarów z głównego magazynu do sklepów z jej sieci. Prezes UOKiK zakwestionował te opłaty za transport w obrębie własnej sieci. Taką praktykę uznał bowiem za finansowanie własnej działalności kosztem dostawców.
Zdaniem prezesa UOKiK centralny transport towarów nie stanowi dodatkowej usługi, za którą powinien płacić dostawca, lecz podstawowy element modelu biznesowego sieci handlowych. Za taką praktykę nałożył ponad 87 mln zł kary na właściciela sieci Auchan. Co więcej, organ nakazał również, aby sieć zaprzestała stosowania omawianej praktyki.
Działanie Auchan stanowiło bowiem, jak zauważył Prezes UOKiK, nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Wydana decyzja nie jest prawomocna, a Auchan już złożyła od niej odwołanie do sądu.