Do pojenia zwierząt czy zabiegów agrotechnicznych rolnicy bardzo często wykorzystują wodę pochodzącą z własnego ujęcia wód podziemnych. Jeśli dobowy pobór wody przekracza 5 m
3
/dobę, wówczas taki pobór wymaga uregulowania stanu formalno-prawnego, tzn. uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Co dokładnie musisz zrobić?
W prawie polskim wyróżnia się trzy typy korzystania z wód, które wiążą się z różnymi obowiązkami:
powszechne korzystanie z wód – przysługuje każdemu i polega na zaspokajaniu potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, bez stosowania specjalnych urządzeń technicznych, a także do wypoczynku, uprawiania turystyki, sportów wodnych oraz, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, amatorskiego połowu ryb;
zwykłe korzystanie z wód – służy zaspokojeniu potrzeb własnego gospodarstwa domowego lub własnego gospodarstwa rolnego. Obejmuje:
pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych w ilości średniorocznie nieprzekraczającej 5 m3/d;
wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi w ilości nieprzekraczającej łącznie 5 m3/d;
szczególne korzystanie z wód – wykraczające poza ww. rodzaje korzystania z wód i obejmuje m.in.:
odwadnianie gruntów i upraw;
użytkowanie wody znajdującej się w stawach i rowach;
korzystanie z wód do nawadniania gruntów lub upraw, a także na potrzeby działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, w ilości większej niż średniorocznie 5 m3/d;
rolnicze wykorzystanie ścieków, jeżeli ich łączna ilość jest większa niż 5 m3/d.
Jeśli dobowy pobór wody przekracza 5 m3/dobę, wówczas taki pobór wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego.
Wykonanie studni głębinowej nie wymaga ani uzyskania pozwolenia na budowę, ani dokonania zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Ale inwestycja ta może wymagać uzyskania pozwolenia wodnoprawnego lub sporządzenia projektu robót geologicznych. Warto sprawdzić, kiedy jest to konieczne.
Chociaż podziemne ujęcia wód śródlądowych są zwolnione z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę oraz dokonania zgłoszenia, jak najbardziej podlegają regulacjom Prawa budowlanego i aktów wykonawczych do tej ustawy. Do studni odnosi się bowiem rozdział 6 działu II rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Zgodnie z § 31 ust. 1 ww. rozporządzenia odległość studni dostarczającej wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, niewymagającej, zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony ujęć i źródeł wodnych, ustanowienia strefy ochronnej, powinna wynosić – licząc od osi studni – co najmniej:
Jednym z wielu obowiązków właściciela nieruchomości jest jej odwodnienie, czyli odprowadzanie wód opadowych z terenu działki gruntowej wraz z zabudowaniami. Kwestię tę traktuje zarówno Prawo budowlane, jak i Prawo wodne, a wymagania w tym zakresie stawiają konkretne przepisy rozporządzeń wykonawczych. Sprawdź szczegóły.
Przepisy prawa budowlanego koncentrują się w omawianym aspekcie na ochronie obiektu budowlanego w fazie jego eksploatacji. Szczególnie odprowadzanie wód opadowych z dachów obiektów kubaturowych wymaga już na etapie projektu zapewnienia sprawnego systemu, opracowanego zgodnie ze sztuką inżynierską, mając na uwadze bezpieczeństwo użytkowania obiektu. Zapis art. 5 Prawa budowlanego z wyszczególnieniem literalnie wód opadowych brzmi następująco: „Obiekt budowlany należy budować w sposób zapewniający m.in. bezpieczeństwo jego użytkowania, jak też przy spełnieniu wymagań dotyczących usuwania ścieków i wód opadowych”. Konkretne wymagania w tym zakresie zostały sformułowane w rozporządzeniu dotyczącym warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
PYTANIE CZYTELNIKA: Czy trzeba wystąpić o pozwolenie wodnoprawne w przypadku budowy altany na terenie zalewowym? Jakie decyzje należy uzyskać? Kto będzie stroną postępowania i jak powinna przebiegać cała procedura?
W przypadku planowanej budowy na terenie zalewowym stroną postępowania w sprawach dotyczących pozwoleń wodnoprawnych jest:
Natomiast ścieżkę postępowania administracyjnego opisuję dalej.